Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M46a18r21i92e 27Š87í77p44k42o45v45á 5332162974737

Někdy se hledají velmi důležitá dějinná fakta pro odůvodnění.

A přitom, jakkoli se to může zdát příliš jednoduché, byl důvod rozdělení docela prostý.

To, jak čím dál víc Slováci opakovali slovo pragocentrismus, už to po jejich osamostatnění volalo. Pořád si připadali, že jsou oproti Čechům v nevýhodě. Pracovala jsem v organizaci, kde opak byl pravdou. Měli obsazeny funkce, které jim "pojistili", že dostanou dost. Ale bylo to pořád málo. Je tedy dobře, že se jim vyhovělo, jinak bysme to poslouchali stále.

Jen nechápu, že teď se sem houfně vrací. Ve všech profesích.

0/0
21.8.2017 10:30

J61a16n 42Z63i95e92g60l77e59r 1601686761548

V řadách rakousko-uherské armády padlo více Čechů (135 000) než jich bojovalo v legiích cca 90 000).

0/0
21.8.2017 10:09

J64a16n 53Z26i73e93g90l16e31r 1651796101478

Zasloužená karma Mirku. Je potřeba si přiznat, že Československo vzniklo na základě podvodu s vymyšleným národem československým. Vynikající český historik profesor Jan Rychlík připustil, že kdyby se v roce 1918 konalo na Slovensku referendum, jak také požadovali Maďaři, tak by Slováci připojení k českým zemím s velkou pravděpodobností odmítli.

0/0
21.8.2017 10:00

L70u67b68o52š 43U54l15r21i87c31h 5701210438794

Na Slovensku 28. október nemé až takú popularitu ako v Česku.

Štátny sviatok je vznik Slovenskej republiky 1. január.

Počas trvania československého štátu bol 28. október štátnym sviatkom. Po vzniku samostatnej Slovenskej republiky v roku 1993 a prijatí zákona o štátnych sviatkoch, dňoch pracovného pokoja a pamätných dňoch sa 28. október nedostal nielen do zoznamu štátnych sviatkov SR, ale dokonca ani medzi pamätné dni.

Pamätným dňom sa 28. október ako Deň vzniku samostatného československého štátu stal až v roku 1999.

0/0
17.8.2017 22:46

A67n58t60o33n50i42n 22K37a88d28l71c38e25k 9912519941366

Proc? Protoze Ceskoslovensko bylo zalozene na lzi a neuprimnosti. Veci na takovych zakladech od principu padaji a ten stat padl dvakrat.

Podobna reorganizace musi jeste znova probehnout v dnesnim Cechyjsku nebo jak se to tam dnes jmenuje. Uz to prejmenovavani statu a vymysleni jeho novych nazvu svedci o statu, ktery je ve stavu neprirozenem. Jeho druhorade postaveni v Evrope do dokazuje. Zaroven si tim muzete polozit otazku, kam jsme to vlastne od rozbiti Rakouska dopracovali. Zkuste take nesvadet nic na jine kolem sebe a byt trochu sebekriticky.

0/0
17.8.2017 16:37

B42o26ž34e35n91a 35K25ú15t62n64i65k43o45v42á 6822939360415

Nutné, nenutné, rozděleno bylo. Ale mám veliké výhrady k Vašemu článku.

V době vzniku ČSR neexistovalo Slovensko. Jen Horní Uhry.

Po vzniku ČSR bylo na Slovensku 5 slovy pět učitelů ( a to včetně vysokoškolských ), kteří uměli slovensky. Zrovna tak kněží.

Víte, že absolventi pedagogiky se nesměli ženit, ale šli ve velkém množství na Slovensko a tam po dědinách sbírali drobty slovenčiny. Zrovna tak nebyli četníci, doktoři atd. A právě tyto Čechy po vyhlášení Slovenského štátu vyhnali.

No a Slovensko prohrálo spolu se svým německým spojencem válku. Proč znovu vzniklo Československo?

+1/0
17.8.2017 13:59

L54u96b25o46š 86U19l81r48i96c23h 5281610638254

Pane Bože to sú bláboly.

0/−1
17.8.2017 22:19

L61u88b53o85š 17U86l42r42i54c70h 5841760788914

Kto podľa vás navštevoval tieto univerzity, Česi alebo Maďari? 8-o

Boli to samozrejme obyvatelia okolia čiže Slováci.

Po vzniku Slovenského štátu, a po odchode českých úradníkov..., štátna správa školstvo, nemocnice, polícia,armáda, fungovali na 100%, alebo lekári, učitelia mali 19 rokov? ;-D;-D;-D

Sever Uhorska bol katolícky, Maďari boli aj podnes sú kalvín, na juhu Slovenska kde žije maďarská národnosť nenájdete katolícky kostol. Vysoké školy boli katolícke, sídlo katolíckej cirkvi bolo v Trnave.

V roku 1465 vznikla v Bratislave Academia Istropolitana, mala štyri fakulty: artistickú, lekársku, právnickú a teologickú.Univerzita mala humanistický charakter.

V roku 1635 vznikla univerzita v Trnave..Univerzita vznikla ako cirkevná (katolícka) vysoká škola. Pri vzniku mala trnavská univerzita dve fakulty: filozofickú a teologickú, od roku 1667 právnickú a ako posledná sa otvorila lekárska.

V roku 1657 Košická univerzita mala tri fakulty- filozofickú, teologickú a právnickú.

V roku 1737 vznikla Banskej Štiavnici najstaršia vysoká škola banícka na svete, prednášalo sa na nej aj j aj lesníctvo a účtovníctvo.

V roku 1912 v Bratislave vznikla Alžbetina univerzita.

Počas 1. ČSR na Slovensku nevznikla žiadna univerzita ani vysoká škola!!!! Ďalšia vysoká škola vznikla až za Slovenského štátu roku 1940 Vysoká škola obchodná v Bratislave...

0/0
18.8.2017 1:02

J56a45n 76Z12i82e46g53l79e89r 1551166521868

Pane Ulrichu lžete, v roce 1919 vznikla na Slovensku v Bratislavě Univerzita Jana Amose Komenského.

0/0
21.8.2017 10:02

V94l21a96d52a 97M48u14s53i90l 9550746178923

Pane Ulrichu, Vy clanek povezme blog jke dost jednostranny. Lekari neiodesli, byli vyhnani. Ku prikladu dr J.byl v Bratislave, musel tam vsechno nechat, odeswel do Brna. Uz se nezmatoril, syn se mnou studoval, byli bez penez...

0/0
4.10.2017 15:33

V98l98a36d39i69m17í27r 35H13r29u21b45ý 4257203454719

Korupční aféry začaly až po roce 1918? Fakt? Za Rakousko-Uherska nebyly? Fakt?

Když o něčem chcete psát, zjistěte si napříště fakta. Jinak píšete blbosti.

+2/−1
17.8.2017 11:40

O43n47d43ř30e91j 30F45i11l72i46p71c35z10y10k 8694693188831

Svou svébytnost a touhu naplnit ji po prohrané válce uplatnili Poláci (útoky na Československo)

Tomu se musím smát. Poláci se za rok 1938 omluvili, my jsme se Polsku za rok 1919

neomluvili..Česká historiografie je prolhaná, největší "expert" na Těšínsko ,"historik"

Valenta, byl členem STB. A z prací takových " historiků" vychází náš další skvělý "historik" pán Kindl.

EU je pro Německo výhodná ? Jistě. Ale ještě výhodnější by pro Německo byla samostatná proněmecká politika jako před válkou.Během 2 let bychom zase mohli žít

v protektorátu, jen kdyby Němci chtěli. Budme rádi za Německo jaké je i za EU.

RvRvRv

+1/−1
17.8.2017 11:01

M47i27l50e29n47a 88N27o83v74a98n60s37k87a 4132427209539

Zkuste se míň smát, a přečtěte si celou složitou historii česko-polských vztahů, zatíženou staletími třeba zde:

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Ceskoslovensko-polsk%C3%BD_spor_o_T%C4%9B%C5%A1%C3%ADnsko

Možná pochopíte, že spory po 1. světové válce byly opravdu otevřeny díky tomu, že oba státy po staletích ztráty svébytnosti hledaly jak své "hranice", tak jistou "váhu" svého vlivu na poválečném vypořádání. A jak se tam dočtete, pro některé osobnosti na obou stranách to dodnes není uzavřená věc.

A pokud jde o Německo (spíše historické pokusy o pangermánský vliv nad Evropou) a toho proč je EU pro Německo výhodná- zkuste mi říct, proč právě Německo určuje politiku EU a pokud je to pro něj nevýhodné, proč z EU nevystoupí, jako Británie....;-)

+1/−1
17.8.2017 11:35

O22n54d24ř72e62j 96F63i92l96i81p26c34z42y59k 8134603778921

Já jsem se na Těšínsku narodil ,5 let jsem bydlel ve Stonavě

/ dle sčítání lidu před 1.světovou válkou tam žilo 3000 Poláků,asi 30 Němců,30 Židů a 18 Čechů/, v Třinci, Bystřici, vlastním nějaké drobné nemovitosti ve Vendryni / 2000 Poláků,2 Češi/....

V roce 1918 si obyvatelé Těšínska, přesně podle jazykové hranice, sami rozdělili Těšínsko, 5.listopadu 1918.Praha to neakceptovala a osadila Těšínsko vojensky.Co následovalo pak,o tom raději takticky pomlčím.

Na Těšínsku je nám určitě ekonomicky lépe, než by nám bylo v Polsku,

Český historický nárok na Těšínsko je více oprávněný než nárok polský.

/dle mého názoru/. Nicméně česká verze události roku 1918, 1919 je prolhaná a zbabělá.Rv

+2/0
17.8.2017 12:00

M94i51l94e57n25a 46N27o30v83a73n83s43k39a 4242567879259

Diskutabilní obsah článku. Souhlasím s tím, že deklarace Prvorepublikové ústavy o národu Československém byl holý nesmysl a zavdal eskalaci národnostního napětí v předválečném období (zejména od Němců, Slováků a Maďarů).

Zmiňovaná Středoevropská republika - o té se zmiňoval Masaryk ještě na sklonku léta 1918 ve své korespondenci s prezidentem Wilsonem. Proč tato myšlenka zapadla, nevím. Určitě tom měla svou roli snaha nepřipouštět filozofii národnostně roztříštěného státu na územích obývaných národy bývalé Rakousko-Uherského mocnářství. Iluze myšlenky posledního císaře Karla, vybudovat demokratické Spojené státy rakouské, je čirá utopie, jestliže od čtyřicátých let 19. století v Rakousku probíhal boj národnostních menšin o získání nezávislosti na Vídni. Směsice slovanských národů, Uhrů, Germánů, Valachů, severoitalských národností... to byl slepenec, který pojil jen pocit křivd a útlaku vídeňského dvora a uherských magnátů. Finálně došlo k odtržení italských držav, Uhři si vymohli dvojstátnost (de facto konfederaci). Svou svébytnost a touhu naplnit ji po prohrané válce uplatnili Poláci (útoky na Československo), s Trianonskou smlouvou se nesmířili Maďaři (dodnes nejsou vztahy mezi maďarskou menšinou a Slováky ideální).

"Vstupu" zemí Koruny české do Rakouského Domu předcházela zejména prohraná bitva na Bílé Hoře, takže hovořit o dobrovolnosti přirovnávané ke vstupu do EU je trochu mimo mísu.

A v kontextu těchto národnostních problémů Rakouska, jeví se Vám situace v EU jiná? Řešitelná? ;-)

+1/−3
17.8.2017 7:41

J54i45ř30í 49K63i56n32d64l 2718917503247

Stejně tak, jako se rozpadla říše Římská národa Německého a rozpadlo se Rakousko- Uhersko, tak se rozpadne Evropská unie. Je to umělý slepenec národů, který vyvolává mezi národy nepřátelství. Zatím drží pohromadě díky Německu, protože EU je velmi výhodná pro Německo. Jinak článek je v celku blábolRvRvRv

+5/−1
17.8.2017 7:27

S95l10a59v94o17m89í24r 94B95e18n96e51š 6782337780594

Dávám Vám kladný bod, ale nechápu, jak autor tohoto příspěvku mohl dát záporný bod mému příspěvku ze 7:06.

Plně uznávám vaše právo mi ho dát, takže ani v nejmenším vám nic nevyčítám, ale prostě znění tohoto vašeho příspěvku mi nejde do logické shody se záporným bodem pro můj příspěvek.

A to bych vám napsal i v případě, že by autorem toho příspěvku ze 7:06 byl kdokoli jiný. Nejde o mou osobu, nýbrž o obsah obou příspěvků. Nechápu, jak autor jednoho může za v podstatě stejnou myšlenku dát záporné zneménko druhému z těch příspěvků.

0/−1
17.8.2017 7:35

M66i66l68e46n27a 14N67o40v37a38n47s29k39a 4842327949129

Zřejmě princip permanentní opozice! Viz mínusové hodnocení mého příspěvku výše !

0/0
17.8.2017 8:45

M83i23l88e35n49a 98N61o90v16a57n92s51k25a 4832967649979

Tak, tak. A také to bude v důsledku války. Tentokrát na bázi občansko-náboženské. Protože umírající kobyla (EU) povolá na svou obranu tzv. migranty, dá jim státní občanství EU (uměle jej vytvoří), vyzbrojí je, a pošle je proti původním obyvatelům členských států EU. ;-(

0/0
17.8.2017 7:48

J13a55n 33Z20i38e69g31l65e69r 1701836191728

Tady mělo být mínus.

0/0
21.8.2017 10:04

S22l94a27v93o20m89í33r 27B67e17n54e20š 6562737870224

K rozpadu Rakouska - Uherska:

Ono se to panu autorovi pěkně teoretizuje s odstupem stovky let po skončení války.

Mně však není jasné, jakou loajálnost měli v roce 1918 cítit lidé vůči státu, který předtím čtyři roky hnal jeho mladé muže na jatka první světové války pro úplně cizí zájmy. Bojovalo se v podstatě o to, aby Německo získalo něco z francouzských britských kolonií. Bojovalo se za zájmy Německa, přičemž dokonce i Rakousko-Uhersko jako celek by vítězstvím nic nezískalo, natož český národ v rámci Rakouska-Uherska. Ale čeští muži umírali po tisících a tisících a tisících.

Jak vůči takovému státu mohl cítit solidaritu jeden, který na frontě ztratil dva syny, druhý, který ztratil jednoho, třetí, jemuž se brácha vrátil bez nohy, čtvrtý, který měl dvě vdané dcery a obě ovdověly, a pátý, který sice neztratil nikoho, ale utrpení, které viděl kolem sebe, ho nenechávalo chladným?

Posaďte se do stroje času, vraťte se do podzimu 1918 a řekněte takovému člověku, že on sice jednoho syna ztratil, jeden se mu vrátil bez nohy a jeho dcera ztratila manžela, ale teď se stát zreorganizuje a nastanou ty a ty změny!

Rozbití Rakouska-Uherska bylo logickým krokem a v situaci té doby nemohl od lidí, kteří utrpěli takové hrozné ztráty kvůli něčemu, co ani v nejmenším nebylo v jejich zájmu, čekat nic jiného.

+4/−2
17.8.2017 7:06

J54i49ř63í 41K81i76n71d91l 2948247903327

Nejstatečněji, bojovali v rakouské armádě čeští vojáci, protože považovali Rakousko- Uhersko za svoji zemi. Beneš, Masaryko a další čeští politici byli pro zachování Rakouska - Uherska. Jejich odklon nastal až tehdy, kdy Rakousko a se dostalo do vleku Německa.

+1/−3
17.8.2017 7:31

S65l78a24v51o28m93í62r 74B57e15n93e73š 6472407950114

Ve vleku Německa bylo od prohrané války z roku 1866 a zejména poté, co Německo se posílilo po vítězství nad Francií ve válce v letech 1870-1871.

+1/−1
17.8.2017 7:36

M22i62l63e80n19a 21N29o16v52a37n95s49k12a 4322797289669

Nemýlím-li se, krize Rakouska nastala již v době napoleonských válek. Roku 1806 se rakouský císař vzdal titulu "Císař Svaté Říše Římské národa německého".

0/0
17.8.2017 7:46

J67i47ř52í 64K36i26n92d97l 2408177603757

Už od dob Františka Palackého byla většina českých politiků přesvědčena, že nejlepší podmínky pro budoucnost národa nabízí habsburská říše. Po dlouhá léta tomu věřil i Tomáš Garrigue Masaryk. Když 28. června 1914 podlehl následník trůnu arcivévoda František Ferdinand d ́Este atentátu v Sarajevu, Masaryk ještě nevěřil, že by z toho mohl vzejít vážnější konflikt. Když o měsíc později válka skutečně propukla došel k názoru, že Rakousko je nereformovatelné a nevěřil ve vítězství Rakouska- Uherska , měl jenom strach, aby se nesložilo příliš brzy rotože to by znemožnilo prosazení plánů na získání české (později československé) nezávislosti.

+2/−2
17.8.2017 9:02

J25a11n 85Z75i59e38g40l42e81r 1211456711718

Po rozpadu Rakouska-Uherska vzniklo podvodem Československo, které velká část jeho obyvatel odmítala. To je fakt.

0/0
21.8.2017 10:06

M24i31l53e59n52a 76N85o36v15a98n86s40k73a 4952697649509

Čeští vojáci byli velmi stateční i v Legiích, které bojovaly proti R-U a věřili, že po válce se České země vymaní z područí Vídně. ... :-P

0/−2
17.8.2017 8:44

J11i59ř53í 90K50i50n30d89l 2738907463467

Na západní frontě ze zajatců českého původu jich 60 % odmítalo vstup do legií. V rusku odmítlo vstup do legií 91 procent a to i přesto, že je osobně přesvědčoval Masaryk. Z údajně dobrovolného náboru do československých legií v Itálii se staly regulérní odvody doprovázené výhrůžkami již odvedených českých důstojníků, že kdo odmítne, toho po válce doma, v novém státě pověsí, případně že bude ještě v Itálii souzen coby zrádce a zběh .Z celkového počtu padlých Čechů, Moravanů a Slezanů, kteří padli v první světové válce tvoří padlí legionáři 4 %. a 96 % českých vojáků padlo za Rakousko. Toliko historická fakta.:-P

0/0
17.8.2017 9:15

M54i32l75e79n49a 14N71o43v54a62n30s33k69a 4252237549119

Historická fakta? Čím to chcete doložit?! Znáte Masarykův výrok "Kdyby nebylo legionářů, nebylo by Československa?"

0/0
17.8.2017 12:31

J62a67n 74Z91i79e60g91l79e30r 1721116631848

Císař Karel I. usiloval o mír a federalizaci Rakouska- Uherska. Jeho syn Otto byla jasně protinacistický. Zachování RU a německého císařství (německý císař Vilém II. také nacisty odmítal) by znemožnilo Hitlerovi a nacistům nástup k moci. Rozbití RU a vznik nestabilní tzv. výmarské republiky mu jej umožnilo.

0/0
21.8.2017 10:14

P61e40t49r 81B82u33r17i90a69n 4341356204868

Souhlasím s druhou půlkou. K první bych měl výhrady.

0/0
17.8.2017 6:56
Foto

J79i36ř82í 74H37e95r28m37á15n25e53k 4656922392940

Zásadním problémem našeho vstupu do EU a je to že premiér Václav Klaus podával naši přihlášku do naprosto jiného uskupení než jakým je EU dnes a referendum v roce 2003 bylo před lisabonskou smlouvou tudíž do něčeho jiného než je EU dnes.

Původní referenda evropské ústavě neprošla ani ve Francii ani ve Slovensku a Brusel si velmi rozmyslel aby ještě někdy nějaké referendum bylo vypsáno.

Ostatně výbušnost každého referenda nám loni demonstrovala Velká Británie a potom je jasné že žádné referendum už nikdy nebude.

0/0
17.8.2017 6:49
Foto

J58i76ř13í 18H57e92r32m80á51n86e91k 4166632412380

Oprava mobilního telefonu referendum neprošlo ani v Nizozemsku.

+1/0
17.8.2017 6:49

J41a64r14o98s34l19a15v 92C76h81u35d79á46č85e83k 7874525376575

Váš mobilní telefon, to je síla, když udělá z Nizozemska Slovensko. Být Vámi, tak bych si koupil nový. Také by možná stačilo si příspěvek po sobě před odesláním pozorně přečíst.

Jinak s Vaším příspěvkem souhlasím. Nynějším problémem EU je to, že EU chce státům mluvit do věcí, které by si měly státy rozhodovat sami.

+1/0
17.8.2017 12:54

D24u66š26a77n 26N64i98k84o95d82e30m 9425869974723

Vše tak jak jste napsal myslíte vážně? 8-o

+2/0
17.8.2017 6:30



BLOGER ROKU 2017 - FINÁLE

BR17

Kdo bude blogerem roku 2017? Rozhodněte svým hlasem ve finále! Hlasovat můžete zde .





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.